Złomowanie pojazdu nie przyniesie wielkich zysków dla jego właściciela, jednak czasami jest ono jedynym wyjściem na uporanie się z problemem niesprawnego auta. Należy mieć na uwadzę, że ze złomowaniem wiążą się pewne formalności, których należy dopełnić, aby procedura przebiegała zgodnie z prawem.

Od czego należy zacząć?

Pierwszym krokiem w utylizacji niesprawnego samochodu jest wybranie autozłomu. Należy przy tym pamiętać, że musi on posiadać zezwolenie od Marszałka Województwa, aby wszystko przebiegło zgodnie z literą prawa. Zanim jednak wybierzemy miejsce, gdzie zezłomujemy swój pojazd możemy sprawdzić ceny za kilogram w kilku miejscach, ponieważ mogą się one różnić. Nie należy się jednak nastawiać na wysokie kwoty.

Stacja demontażu pojazdu wybrana i co dalej?

Kiedy już wybierzemy autozłom możemy się do niego udać w celu złomowania pojazdu. Należy pamiętać o tym, aby zabrać ze sobą wszystkie niezbędne dokumenty takie jak:

  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu,
  • tablica rejestracyjna.

Należy się również upewnić, że samochód posiada czytelny numer VIN. Zanim wybierzemy się z pojazdem do stacji demontażu pojazdów warto zorientować się, czy nie oferuje ona usługi bezpłatnego transportu lawetą z miejsca, gdzie stoi przejazd, który przeznaczony jest do złomowania. W ten sposób możemy zaoszczędzić sobie części kosztów. Należy również pamiętać o tym, że jeśli stacja zdecyduje się na pozyskanie podzespołów z samochodu, należy podpisać umowę kupna-sprzedaży.

Jakie dokumenty musi wydać nam stacja demontażu pojazdów?

Stacja demontażu pojazdów zobligowana jest do wystawienia 3 egzemplarzy dokumentu poświadczającego złomowanie samochodu. Jeden z egzemplarzy przeznaczony jest dla stacji, drugi dla właściciela pojazdu, a trzeci jest niezbędny do wyrejestrowania pojazdu w urzędzie. Stacja musi wydać również oświadczenie o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych.

Co należy zrobić po zezłomowaniu pojazdu?

Kiedy otrzymasz już wszystkie niezbędne dokumenty, a pojazd będzie zezłomowany, musisz wyrejestrować swoje auto. Przewidzianych jest na to 30 dni od demontażu. W wydziale komunikacji należy przedstawić wszystkie dokumenty, które otrzymamy w stacji demontażu pojazdów. Opłata skarbowa wyniesie w tym przypadku 10 złotych.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Po wyrejestrowaniu pojazdu dobrze jest zapłacić ewentualne zaległe składki OC i powiadomić ubezpieczyciela o złomowaniu pojazdu. Jeśli natomiast mamy wszystko opłacone i zgłosimy się do ubezpieczyciela z informacją o demontażu samochodu i zakończymy polisę, otrzymamy również zwrot nadpłaconych składek.

Kiedy zdecydujemy się na złomowanie pojazdu warto jest dopilnować wszystkich niezbędnych formalności. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wszystko przebiegło zgodnie z literą prawa i nie czekają na nas żadne negatywne konsekwencje. Co więcej, na demontażu pojazdu można nieco zarobić, jednak należy pamiętać, że nie są to zbyt wysokie kwoty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *